imageDå har jag äntligen fått lyssna på debut EP:n med Berggren Kerslake Band och jag kan konstatera att den håller måttet. Det har varit en lång väntan och inledande Walk Tall ger mig ren njutning. En låt som andas och känns som hård rock ska låta anno 2013. Det är lagom med tyngd och man kan nästan känna på Lee Kerslakes lycka av att äntligen ha fått släppa en ny platta. Efterföljande låt är helt klart bäst på ep:n. Super Sonic Dream är den hårdaste och snabbaste på debuten och man skulle kunna tro att delar av den är skriven på ett Heep-album. Efter denna speedkula är det dags att dra ner på tempot rejält i låten My My, som kan ha varit bättre. Det är inte riktigt min kopp av té men den funkar bra en kylig decemberkväll. De två sista låtarna, Free och Born Again, är också de bra. Bäst av de två är Born Again som driver på i ett härlig tempo i slutet. Nästan så att man önskar den va en minut längre med ett ännu längre avslut.

Nu hoppas jag många tar sitt förnuft till fånga och köper skivan. Ynka 32kr på iTunes för en riktigt trevlig platta. Jag må vara färgad men Lee har fortfarande krut i sina trummpinnar och det är få som har samma sväng. De andra i bandet, inte minst Stefan Berggren, gör också ett hästjobb. Kanske kommer man ha turen att få se dem live nästa år. Varför inte ett tidigt gig på Sweden Rock Festival? Kan festivalen boka Electric Banana Band kan de mycket väl boka Berggren Kerslake Band!

Nu väntar vi bara på “The Sun Has Gone Crazy” som släpps nästa år. Det blir bandet debut-cd. Men nu får vi njuta av “Walk Tall” sålänge och det är inte fyskam.