Mothers-RuinGin Lady har seglat upp som en av räddarna av nyinspelad rock som låter som det var inspelat på tidigt 70-tal. Med deras andra giv, Mother´s Ruin , visar de var skåpet ska stå. Få band kan idag spela in ett dubbelalbum som håller 70 minuter, men det här är ett sådant band och en sådan skiva.

Inledande spåret, som även är plattans titellåt, är riktigt medryckande. Ett öppningsspår som jag hoppas blir deras nästa singel. Eftersom det här är ett dubbelalbum är det inte evighetslånga låtar som spelats in och det är som tur är inte en ensidig typ av musik. Jag vet inte riktigt vem som är gladast över det, men jag är nog en av de som ler mest åt att kunna höra ett blåsarrangemang i låten “Superlove” samt tunggung på plattans första singel, “Listen What I Say“. Spännande och folkrockiga “I Head For The Mountains” är en klar favorit som jag inte är säker på om den skulle kommit med om det här endast varit ett vanligt enkelalbum. Andra låtar som får kroppen att börja svänga vilt är “Rockin’ Horse“, som inte ber om ursäkt för sitt flörtande med hederlig rock n roll samt “Oh, Sweet Misery” som har härligt distade riff från Jocke Karlssons gitarr.

Jag har tidigare skrivit att Gin Lady ibland kan låta som  Rolling Stones och det står jag fast vid men bandet kan också låta som Mott The Hoople och jag kan ge mig tusan på att en och annan minut har spenderats till att lyssna på Jericho. Den här skivan är helt enkelt fylld med låtar som skulle kunna täcka upp musik från slutet av 60-talet till sent 70-tal. Med Magnus Kärnebros sång och Klas Holmgrens finstämmiga och mullriga hammond samt resten av bandet kan det här mycket väl lägga sig på 2013 års topp 10.

Gin Lady  kommer med största sannolikhet inte få några radiohits, men musiken kommer att spelas långt efter att Lady Gaga, Takida och andra band och artister trillat av pinn. Som extra grädde på moset finns detta dubbelalbum som vinyl och det är ju inget man får missa!

One Response to Recension: Gin Lady – Mother´s Ruin

1. […] Jag har tidigare recenserat Gin Lady – s/t Gin Lady – Mother´s Ruin […]