imageDå har äntligen KillerSmile släppt sitt debutalbum som fått titeln “Overpower”. Det är med ett smil på läpparna som jag öppnar cd-fodralet då jag vet att det här är en dröm för alla i bandet. Givetvis är det även en härlig stund för mig då jag följt bandet sedan jag flyttade ner i februari 2007.

Albumets öppningsspår är samtidigt plattans titelspår och är en svängig historia som knappast låtar lyssnaren slappna av. Det är bra drag och eftersom jag tittat på musikvideon ett antal gånger så ser jag kanoner lite överallt. Dancing on Your Grave tar vid där Overpower slutar och det är tunga riff och rå sång från Patrik. Det räcker gott med ca 2,30 min och jag kan se mig ösa vid scenen nästa sommar.

Tredje låten har titeln To Hell And Back Again är för mig en härlig Megadeth tribut och det är bara positivt i mina ögon. Efterföljande Queen Of Hearts känns som låten man vill lyssna på en ljum sommarnatt i en Volvo Amazon och då gärna med en dam i knät. Det är så jag minns Love, Bo, Einar och Patric under mina första år i Stockholm. Jag bugar och tackar för svänget! Även Neverlasting, albumets sjätte låt, tycker jag har typiska Megadeth-drag. Den är dock inte lika bra som To Hell And Back Again, även om den har sina stunder. De två efterföljande låtarna, Where We Go To Die och Dead Again, är båda råa och har härliga riff. Det är dock något med låtarna som inte riktigt vill lyfta för mig. Uppskattar dock det überhärliga gitarrsolot i Where We Go To Die som jag önskar fick vara längre. Är en sucker för såna och jag hoppas Einar får chansen att spela det en minut längre då bandet står på scenen. Avslutande Demons Of Dust får man väl säga är skivans lugnaste spår och har begåvats med skivans bästa gitarrsolo. Hade dock inte klagat om soundet fått vara lite ruffigare, lite mer öken helt enkelt.

Som helhet är jag mer än nöjd med albumet. Det är hårt och det är härligt skitigt på sina ställen. Jag är inte det minsta förvånad att skivan förärats med hela sju poäng i Sweden Rock Magazine! Allt som allt en härlig skiva med 8 välkomponerade låtar. Hatten av till KillerSmile för att inte spela in fler låtar!