CT FrontDå har Smögenbandet Conspiracy Theory släppt sin första skiva och det är musik som sprudlar av energi. Titeln på albumet är “#1” och det passar bra på alla sätt och vis. Jag skulle vilja påstå att bandet är en hybrid av Backyard Babies och nyare och modernare band. Det är absolut inget fel med det utan jag gillar det. Jag har saknat musik som inte är för välpolerat och som slår till i mitt rockhjärta. Musiken är som sagt inget annat än en käftsmäll på mycket av den välpolerade rocken som släpps idag. Första låten har den lite klyschiga titeln “Hellbound” men det spelar ingen roll för det svänger. Sångaren, Johan Dahlström, har en röst som passar perfekt och det bevisas inte minst på “Love N Pain“, som är bandets första singel från debutalbumet. På låten får jag sanslösa flashbacks från tiden jag bodde i Bromma och lyssnade mycket på Backyard Babies. Det känns minst sagt bra. Efterföljande “I Want You To Know” är en lugn låt och det är väl kanske inte riktigt vad jag uppskattar att höra från bandet. Det är skönt att Conspiracy Theory vet att lugna låtar inte är deras adelsmärke utan att de efterföljande låtarna som t.ex. “China White“, “Russian Roulette“, och “What If?” sprudlar av energi. Sista stycket på denna plastbit titulerat, “Black Light Monday“, är även det en lugn låt men denna gång passar det klart bättre. Ett enkelt och lugnt stycke som jag gärna vill höra live i en liten och rökig lokal.

Om jag skulle sammanfatta Conspiracy Theorys debutalbum är det med en mening. Albumet är fyllt av Backyard Babies-osande rock som ger fans av opolerad rock en chans att höra något nytt.

Vill man se och höra bandet är det bara att bege sig till Pub Anchor redan imorgon då bandet har releasefest. Är nästan säker på att det kommer bli en kväll fylld av rakryggad rock n roll. Kan ni inte gå så kan ni lyssna på musiken via Spotify.

One Response to Recension: Conspiracy Theory – #1

1. […] Conspiracy Theory har släppt en video till låten “Love ‘n’ Pain“. Jag tycker låten påminner en hel del om Backyard Babies och det är inte fel alls. Recension av albumet “#1” finns att läsa här. […]