uhkokogoldDet är lätt att tro att Uriah Heep släppt flera hundra livealbum genom åren. Faktum är att de “endast” släppt 22 stycken i och med “Live At KOKO“. Hur som helst så är det alltid trevligt med ett livealbum av ett band som alltid är bra live och som alltid ger allt de bara har då det ska spelas in ett nytt livealbum.

Det här albumet är lite annorlunda jämfört med de senaste släppen då det spelades in för att även bli en DVD/Blu Ray samt att bandet lovade publiken att spela helt nya låtar innan de släppts på studioalbumet “Outsider“. Funkar då knepet eller blir albumet slätstruket? I mitt tycke så är det ett lyckat drag. Bandet känns hungrigare än på länge (om man enbart går efter livealbum) och publiken känns mer på tårna. Öppningsspåret “Against The Odds” är nästan den perfekta titeln på hela bandets existens. Det som gör mig närmast rörd är då bandet hyllar Trevor Bolder innan de börjar spela “Between Two Worlds“, en låt som jag skulle vilja påstå är ett av bandets bästa genom alla tider. De två helt nya låtarna, “One Minute” och “Can’t Take That Away“, flyter in riktigt bra i setlistan och det märks att bandet ger sitt lilla extra på just de låtarna. Givetsvis är ett livealbum med Uriah Heep inget utan sina kultklassiker och självklart finns de med på albumet. Låtar som “Easy Livin´“, “July Morning” och “Sunrise” rivs av men de blandas fint med nya låtar som “I´m Ready” och “Into The Wild“. För gitarr och wah-wah älskare så har albumet att spår som heter “Box Wah Box“.

Är då livealbumet värt att köpa? Mitt svar är tudelat. Älskar du bra livealbum är det ett givet köp. Är du en person som aldrig hört Heep innan så finns det bättre köp. Själv har jag givetvis beställt trippelvinylen med guldfärgade skivor.