TotalMan brukar säga att den som väntar på något gott väntar aldrig för länge och jag kan hålla med om det ibland. Så är verkligen fallet med ToxicRose debutfullängdare Total Tranquility. Det har gått ett antal år sedan bandet släppte sin självbetitlade EP (2012) och många har önskat ett fullängdsalbum tidigare än 2016.

För den som inte lyssnat på ToxicRose innan så brukar jag beskriva bandet som ett uppdaterat WASP med riktigt bra melodier. Det är sannerligen väldigt seriösa musiker som inte släpper någon musik som de inte är 100% nöjda med. Givetvis finns det vissa låtar som kanske inte riktigt faller mig 100% i smaken men det är ändå riktigt bra. Öppningsspåret och tillika första singeln från albumet, “World Of Confusion“, är en riktigt käftsmäll. Efterföljade “The Silent End Of Me” och “Killing The Romance” fortsätter i samma spår och får verkligen mig som lyssnare att bli intresserad. Det märks tydligt att bandet inte har tänkt släppa något de inte kan stå för. Ett av mina favoritspår på albumet är “Reckless Society“. En låt jag sannolikt kommer att ha snurrandes i min CD-spelare och även på en fast plats i min lista över 2016 års bästa låtar. Får hoppas att låten spelas live och att den rent av får radiotid eller som man säger i USA “airplay”. Det jag inte riktigt kan snappa upp är den lugnare låten “Because Of You” som jag tycker bara känns felplacerad. Hade kanske funkat bra som en b-sida till nästkommande singel. Den känns inte helt 100%-ig helt enkelt men det är bra att bandet i alla fall vågar testa en lite lugnare låt. Avslutningslåten och tillika titelspåret är dock över 8 minuter ren lycka. Här får man som lyssnare kanske koncentrera sig lite mer men oj vad “Total Tranquility” är bra. Kommer kanske inte funka i radio men i min värld så funkar den perfekt.

Allt som allt ett riktigt bra debutalbum som verkligen visar att Sveriges rockscen har mycket kvar att visa upp. Killarna i bandet kan känna sig stolta över vad de knåpat ihop och jag kan utan tvekan råda alla att lyssna och köpa albumet så fort det släpps (16 maj). Gillar man modern, bra och tung musik är Total Tranquility något för dig!